Alles over call to actions
Als website of webshop eigenaar is er maar één ding dat telt: conversie. Of dat nu een ingevuld formulier is of een aankoop via de winkelwagen. Het zijn de call to actions en de inrichting van de website die voor conversie zorgen. Misschien herken je ze wel van grote webshops als CoolBlue en Bol.com? De grote gekleurde banners met de donkerblauwe titels en opvallende knoppen. Hoogstwaarschijnlijk ben je zelf ooit via zo’n call to action naar een product of formulier genavigeerd. Kortom, het is een trigger voor een bezoeker om op een bepaalde pagina te komen met als doel te converteren.
Wanneer gebruik je een call to action?
- Offerte aanvragen
- Lead genereren
- Product kopen
- Informatie opvragen
Wat is de essentie van call to actions?
Zoals net al even werd benoemd, zijn call to actions de manier om een bezoeker de weg te leiden naar conversie. Maar wat ook goed is om te benoemen is dat het zorgt voor een lager bounce percentage. En dat wil je! Een goede en duidelijke call to action, op de juiste plek op een pagina, zorgt er namelijk voor dat de doorklik ratio wordt gestimuleerd. Een bezoeker wordt namelijk gestuurd naar een andere relevante pagina. Hiermee verlaag je dus het bounce percentage.
Call to action voorbeelden
Het aanmaken van een knop op een pagina is natuurlijk gesneden koek. Maar een knop laten converteren is een tweede. Want hoe zorg je voor een uitstekende call to action waarmee jij jouw bezoeker tot actie laat overgaan? Het hangt natuurlijk van de positie en de functie van de call to action af, maar het is voorgaand lastig te bepalen of de tekst en vorm werken. Je kan hiervoor wel een goede inschatting maken. Met onderstaande voorbeelden kom je nog een stukje dichterbij de ideale call to actions.
Juiste call to action tekst
Denk bijvoorbeeld aan:
- ‘Ik ga bestellen’
- ‘Bestel nu’
- ‘30 dagen gratis uitproberen’
- ‘Ik ga boeken’
- ‘Ik boek nu’
- ‘Download het gratis e-book’
Minder goede call to action tekst
Denk bijvoorbeeld aan:
- ‘Klik hier’
- ‘Lees meer’
- ‘Bestel’
Bezoekers herkennen zich vaak beter in de boodschap als je ze in de ‘1e persoon’ aanspreekt. Ze voelen zich vrijwel direct aangesproken. Hierdoor reduceer je de afstand tussen de consument en de actie die gaat plaatsvinden. Ze kunnen zich hierdoor beter voorstellen dat ze daadwerkelijk die actie gaan ondernemen. Zo kan ‘Ik neem graag contact op’ beter converteren dan ‘Contact opnemen’.
Tips voor een sterke call to action
Onze webspecialisten zijn iedere dag bezig met het uitwerken van ijzersterke call to actions. Wij geven dit kunstje graag aan je door.
Call to action tips:
1. Zorg dat de call to actions op een logische en intuïtieve plek staan. Bijvoorbeeld boven de vouw van de website zodat bezoekers direct worden getriggerd. Als de call to action onder de vouw staat, dan moet de bezoeker scrollen en is het wellicht een gemiste kans.
2. Zorg dat de vormgeving dusdanig onderscheidend is waardoor de call to actions direct te herkennen zijn en in het oog van de bezoeker springen. Let op: het moet wel matchen met de lay-out van de website.
3. Zorg dat de tekst overeenkomt met de actie die erachter hangt. Zo komt de bezoeker niet voor ongewenste verrassingen te staan.
4. Maak het de bezoeker zo makkelijk mogelijk en ontzorg diegene als het ware. De call to action moet ervoor zorgen dat de bezoeker zo snel mogelijk bij zijn einddoel komt.
5. Creëer een klein beetje gevoel van urgentie bijvoorbeeld door het communiceren van een einddatum: ‘Schrijf je nu in voor 25% korting, geldig tot 31 mei 2022’.
6. Herhaal de call to action meerdere keren op de pagina, maar verpak deze dan in een iets ander jasje. De kans is dan groter dat het de aandacht grijpt van de bezoeker. Bezoekers ontwikkelen meer affiniteit met een bepaald element als ze hier vaker aan blootgesteld worden. Let wel op: overdrijf niet.
7. Vul de call to action bijvoorbeeld aan met USP’s (Unique Selling Points) om de call to action te versterken.
Call to actions blijven maatwerk
We kunnen natuurlijk een hoop verklappen, maar uiteindelijk blijft een call to action maatwerk. Waar je het moet plaatsen of hoe het eruit komt te zien hangt dus helemaal af van jouw doel, doel van de knop en de bezoeker. Want wat wil je precies bereiken? Het creëren van een sterke call to action begint dus altijd bij het onderzoeken van eerder genoemde punten.
Natuurlijk mag gluren bij de buren altijd, maar raak niet te geïnspireerd. Wat voor hen werkt, werkt niet per se voor jouw bezoekers. Wij kunnen je adviseren in het plaatsen van de juiste call to actions. Vraag onze webspecialisten om hulp.