Hoe scoor je hogere posities in Google?
Ken je de bekende uitdrukking ‘the best place to hide a dead body is page two of Google’? Misschien een beetje een gekke uitdrukking, maar hij bestaat niet voor niets. Wanneer mensen een zoekopdracht uitvoeren, kijken ze vaak alleen op de eerste resultatenpagina. Vanaf de tweede pagina in Google ben je dus eigenlijk al niet meer relevant. Je kunt je daarom voorstellen dat hogere posities in Google heel belangrijk zijn voor de online zichtbaarheid van jouw website. Maar hoe doe je dat?
Organische zoekresultaten (SEO)
Organische zoekresultaten, ook wel SEO genoemd, zijn de zoekresultaten die zonder advertentie op de Google zoekresultaten pagina komen te staan. Welke webpagina’s er hoog op deze resultatenpagina komen, wordt bepaald door handige zoekmachine bots. Deze bots scannen webpagina’s op veel verschillende onderdelen. Hoe meer onderdelen hiervan goed zijn uitgevoerd, hoe hoger je komt in Google.
Hoog in de organische zoekresultaten komen te staan kost daarom veel tijd en werk. Eigenlijk ben je nooit klaar met het optimaliseren voor de organische zoekresultaten. Omdat jouw website constant opnieuw beoordeeld wordt door Google. Websites moeten dus altijd up to date en relevant blijven.
Tips voor hogere posities in Google
Het optimaliseren van jouw website voor de organische zoekresultaten is dus best een hele klus. Daarom hebben wij voor jou een aantal tips opgesteld die sowieso handig zijn om mee te nemen.
SEO geoptimaliseerde teksten
Zoekmachines vinden het heel belangrijk hoe jouw teksten in elkaar steken. Het is daarom heel belangrijk dat webteksten aan de eisen voldoen waar de zoekmachine bots op scannen.
1. Relevante zoekwoorden die terugkomen in titels en teksten: Bepaal welke zoekwoorden relevant zijn voor het onderwerp waar jij over wilt schrijven. Dit doe je door middel van een zoekwoordenonderzoek. Voor dit onderzoek bestaan handige online marketing tools. Deze tools laten precies zien wat het zoekvolume, de concurrentie en de moeilijkheidsgraad is. Maar ook in hoeverre jij scoort op het gebied van ranking binnen Google. Vervolgens is het van belang dat je bepaald welke zoekwoorden voor jou relevant zijn. Laat deze dan terugkomen in titels en teksten. Het liefste vooraan.
2. Leesbaarheid van de tekst: Zoekmachines worden steeds slimmer. Ze letten ook op de leesbaarheid van jouw teksten. Hoe moeilijk zijn de gebruikte woorden? Zijn je zinnen niet te lang? Zorg er daarom voor dat jouw teksten prettig lezen. Het kan helpen om net te doen alsof je schrijft voor een kind (neem dit natuurlijk niet te letterlijk). Dit voorkomt ook dat je te moeilijke woorden gebruikt.
3. Zorg voor sterke titels en tussenkopjes (H2, H3 tags): Zorg ervoor dat jouw teksten vooral titels en tussenkopjes hebben, die écht met het onderwerp te maken hebben. Geef jouw titels ook relevante H-tags. Deze tags laten zien om wat voor een titel het gaat. Een H1 tag wordt eigenlijk altijd gebruikt voor de titel van je pagina. Voor onderwerpen worden H2 tags gebruikt en voor subonderwerpen H3 tags. Zo bouw je jouw pagina op met een duidelijke structuur.Het is ook wenselijk om in je titels en tussenkopjes je zoekwoorden terug te laten komen.
Plaats alt-attributen op afbeeldingen
Zoekmachines kunnen geen afbeeldingen zien. Wel de omschrijving van de afbeelding. Wanneer jij alt-attributen op jouw afbeeldingen plaatst, zorg je er dus voor dat zoekmachines kunnen zien waar de afbeelding over gaat. En of de afbeelding bij jouw content past.
Zorg voor een goede website snelheid
Zoekmachines vinden de gebruiksvriendelijkheid van jouw website ook heel belangrijk. Daarom wordt de snelheid of pagespeed waarmee jouw website laadt ook meegenomen in de organische zoekresultaten. De kans is groot dat een website als niet-gebruiksvriendelijk wordt ervaren wanneer het een lange laadtijd heeft.
Doorlinks
Het is heel goed voor je organische zoekresultaten om op jouw webpagina’s door te linken naar andere pagina’s van jouw website. Deze pagina’s moeten dan wel met elkaar te maken hebben. Hierdoor zorg je ervoor dat zoekmachines jouw website beter gaan begrijpen. Ze zien het verband tussen verschillende content. Dat heeft dus ook weer met relevantie te maken!
Tools voor hogere posities in Google
Om ervoor te zorgen dat wij en onze klanten hogere posities in Google krijgen maken wij gebruik van:
Yoast
Yoast is een handige plugin die je kunt zien in de backend van jouw WordPress website. De plugin laat precies zien op welke punten jouw webpagina goed scoort in de SEO ranking. Maar ook welke punten er nog verbetering nodig hebben.
Zo geeft Yoast bijvoorbeeld aan wanneer jouw zoekwoord niet voldoende of te veel terugkomt in de tekst. Maar ook wanneer jouw afbeeldingen geen alt-attributen (relevante omschrijvingen) hebben. Yoast let op zowel leesbaarheid als SEO. Dit is een erg handige tool om jouw webteksten te optimaliseren. Je hoeft alleen de stappen te volgen!
GTMetrix
Google let niet alleen op pagina inhoud, maar ook op de laadsnelheid van jouw website. Voor de organische zoekresultaten is het dus belangrijk dat jouw website voldoende laadsnelheid heeft. GTMetrix is een handige tool om de snelheid van jouw website te meten. Dit wordt gedaan aan de hand van een uitgebreide analyse. Vervolgens biedt GTMetrix verbeterpunten aan om jouw laadsnelheid te verbeteren. Super handig!
Zoekmachine advertenties (SEA)
Een andere manier om hogere posities in Google te krijgen met jouw website, zijn zoekmachine advertenties. Ook wel SEA genoemd. In dit geval betaal je om jouw website hoog in de zoekresultatenpagina te krijgen. Het voordeel hiervan is dat je direct resultaat hebt. Een groot nadeel is, dat zodra je stopt met betalen, de advertentie weer weg is. Hierdoor verdwijnt ook jouw online zichtbaarheid weer als sneeuw voor de zon. Zoekmachine advertenties zorgen dus voor een tijdelijk effect, terwijl de optimalisatie van de organische groei juist voor de lange termijn heel fijn is. Het kost alleen wel veel meer werk en de juiste expertise.