Webdesign 19 april 2022

Website trends en tips voor de advocatuur

Header blog website trends advocatuur

In Nederland beschikken we over heel veel verschillende advocatenkantoren. Al deze bedrijven proberen een plek te veroveren in de markt. Tot kort geleden bleven zij weg van de online markt, maar daar is verandering in gekomen. De advocatuur profiteert van de digitalisering en zien in dat online zichtbaarheid cruciaal is in 2022.

Om online zichtbaar te zijn kun je als advocatenkantoor aan verschillende dingen denken. Allereerst is het belangrijk om een duidelijke strategie te bepalen, want hiermee bepaal je als ondernemer jouw plek binnen de markt. En creëer je een eenduidige visie waardoor jouw doelgroep je herkent. Daarnaast breng je jouw marketingplan in kaart waarin alle doelstellingen, budget, propositie, acties, kanalen en planning in worden meegenomen. Een onderdeel hiervan zou zijn een professioneleSEO geoptimaliseerde website, die volledig aansluit op jouw visie en strategie.

Als ondernemer in de advocatuur kun je een hoop zelf doen als het gaat om online zichtbaarheid. Desondanks zijn online bureaus met specialisten toch echt wenselijk wanneer je resultaat wilt behalen.

Wij hebben als webdesign– en webdevelopmentbureau al langere tijd ervaring in het realiseren van websites voor de advocatuur. Wij geven daarom een aantal belangrijke trends en tips weg die relevant kunnen zijn voor de realisatie van een website. Deze lees je hieronder.

Websites voor de advocatuur: best practices

In ons uitgebreide document ‘websites voor de advocatuur: best practices‘ geven we jou tientallen tips voor het verbeteren van jouw website. We leggen je op een praktische manier uit hoe je bijvoorbeeld kunt inspelen op de doelgroep middels duidelijke call to actions enz.

Vraag best practices aan

Op de voorgrond: jouw niche

De concurrentie in de advocatuur is enorm. Er zijn grote spelers waar alle ogen op zijn gericht. Des te lastiger om als kleiner advocatenkantoor op te vallen in de online wereld. Maar hiervoor bestaat een oplossing, namelijk het focussen tot een niche. Denk bijvoorbeeld aan een niche als arbeidsrecht. Kleine kantoren kunnen zich hierdoor beter profileren en zich sterker op de markt positioneren (Baliplus.nl, 2019).

De website kan als eenduidige plek dienen voor het aanspreken van deze niche. Laat duidelijk naar voren komen dat je bijvoorbeeld gespecialiseerd bent in arbeidsrecht en presenteer direct de USP’s (Unique Selling Point) en call to actions voor een duidelijk verhaal.

Als voorbeeld kunnen we de website van onze klant Brugman Arbeidsrecht Advocaten erbij pakken. Zij laten direct zien waar zij gespecialiseerd in zijn, namelijk het arbeidsrecht. Zo leggen ze concreet uit wat ze voor de bezoeker kunnen betekenen door de verwijzing naar de diensten, maar ook call to actions als: ‘Heb ik dan nu echt een arbeidsrechtadvocaat nodig?’.

advocatenbranche_blog_post_niche

Een website volgens jouw strategie

Wat er vaak wordt opgemerkt is dat veel (kleine) advocatenkantoren weinig tot geen inzicht hebben in de strategie. Dit kan leiden tot onnodige omzetlekkage (Baliplus.nl, 2019). Middels een goed doordacht klantenprofiel, visie en doelstellingen kunnen bedrijven rekenen op meer omzet. De website is hier een groot onderdeel van. Deze zal feilloos moeten aansluiten op alle uitgedachte (marketing) uitingen. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor social media, want kanalen als LinkedIn, Facebook en Instagram kunnen een waardevolle toevoeging binnen de strategie zijn.

Support en advies als hoofddoel

Als consument is het soms lastig om de juiste hulp te vinden voor een juridische kwestie. Dit komt meestal doordat men er nooit mee in aanraking is gekomen of omdat het vaak lastig te begrijpen is. Kortom, je wilt gepast advies van een specialist. Het is daarom voor advocatenkantoren belangrijk om direct met de deur in huis te vallen: ‘Waar kunnen we jou bij helpen of heb je vragen over juridische ondersteuning?’ enz.

Zorg er daarom voor dat de website vol staat met call to actions, die verwijzen naar een formulier, kalender of telefoonnummer. Alleen zo ervaren bezoekers de toegankelijkheid die je wil uitstralen en zo kunnen ze op een laagdrempelige manier contact met je opnemen.

Zorg er wel voor dat deze call to actions logisch zijn ingericht. Je wilt namelijk niet dat bezoekers gebombardeerd worden met knoppen en vragen, het overzicht verliezen of navigeren naar irrelevante pagina’s.

Transparantie in tarieven

De markt vraagt steeds meer om andere prijsmodellen. Hierbij kun je denken aan abonnementen, fixed pricing of een prijsplafond. Daarom wordt transparantie op een website geen wens, maar een vereiste. Als advocatenkantoor kun je gemakkelijk inspelen op de informatiebehoefte van de bezoeker. Zorg ervoor dat de tarieven duidelijk worden toegelicht waardoor de bezoeker langer op de website blijft en daarnaast sneller contact opneemt (Rabobank.nl, 2019). Zie hieronder het voorbeeld van onze klant Brugman Arbeidsrecht Advocaten.

transparantie_tarieven_brugman_advocaten

Awards en keuringen

Tegenwoordig kun je als bedrijf meedoen aan verschillende award uitreikingen en keuringen. Het hebben van een prijs of keuring en het vermelden op de website zorgt voor meer vertrouwen bij de bezoeker. Wij raden het daarom aan om dit te vermelden op de website, bijvoorbeeld in de footer of de header. Zo blijft het op iedere pagina zichtbaar. Zie hieronder het voorbeeld van onze klant Kroes Advocaten.

kroes_advocaten_blog_website_trends

Een uitgebreid trendrapport over de advocatenbranche?

Ben je benieuwd hoe andere advocatenkantoren presteren en of zij de bedrijfsstrategie op orde hebben? Help ons door de enquête in te vullen, dan zorgen wij voor een waardevol trendrapport.

Enquête advocatenbranche 

Reviews en testimonials

De advocatenbranche is een serieus vakgebied. Als cliënt wil je er zeker van zijn dat jouw probleem of vraagstuk met beleid wordt behandeld en dat er wordt gestreefd naar een professionele samenwerking. Het is voor bezoekers dan prettig om de mening van andere cliënten te lezen.

Daarom is het voor een advocatenkantoor zeer aan te raden om reviews te verzamelen. Reviews verzamelen doe je bijvoorbeeld via kanalen als Google of Facebook. Cliënten kunnen op een onafhankelijke manier hun mening laten weten zonder dat dit per se positief moet zijn. Je geeft op deze manier jouw doelgroep een objectief en betrouwbaar beeld van het bedrijf.

Naast het inzamelen van reviews kun je ook denken aan testimonials. Je vraagt als bedrijf eigenlijk naar een verklaring van de cliënt – ofwel een testimonial. Deze verklaring staat dan vaak in het teken van bijvoorbeeld de samenwerking, het proces of het meedenken van het bedrijf. De cliënt laat in zijn verklaring een positieve ervaring achter. De verklaring en testimonial plaats je vervolgens op de website, zodat bezoekers een nog beter beeld krijgen van het bedrijf en zijn kunnen. Zie hieronder het voorbeeld van Brugman Arbeidsrecht Advocaten.

brugman_testimonials_blog_website_trends
Volgende story